Dash

dash-matDash-metoden uppfanns av amerikanska forskare på Duke University i USA. Näringsforskaren Pao-Hwa Lin har visat att människan med Dash-kost under bara 2 veckor kan sänka sitt blodtryck lika mycket som om hon tog blodtrycksmedicin.

Dieten går ut på att äta enligt Dash- planen och enligt denna skall människan främst få i sig massor av frukt och grönt samt magra mejeriprodukter. Äter människan enligt Dash kan hon räkna med att hålla en sund vikt, ett lågt blodtryck, som i sin tur resulterar i normal syn, friskt hjärta, sunda blodkärl och friska njurar. Med den kosthållningen kan människan även förebygga stroke, samt demens.

Det som rekommenderas varje dag enligt Dash-planen är 400-500g frukt, 300-400g grönsaker, ½ liter magra mejeriprodukter, cirka 100g fisk, max 90 g kött, cirka 330g fullkornsbröd, fullkornspasta och fullkornsris. Följer man denna diet skall man dock vara försiktigt med intaget av salt.

Risker med dash-dieten

Det finns troligtvis inga nackdelar att äta enligt Dash-planen. Forskarna menar idag att Dash fungerar, men vet fortfarande inte exakt varför. Forskning inom Dash pågår och om några år kommer forskarna förmodligen veta mera.

Populära artiklar